سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شی ء (جمعه 87/4/21 ساعت 2:25 عصر)

یک شی یک نمونه واقعی از یک کلاس است . همانگونه که در C (زبان غیر شی گرا ) می توان متغیر یا متغیر هایی از یک نوع مثلا int تعریف کرد و این متغیر هارا پردازش نمود . در یک زبان شی گرا میتوان شی یا اشیایی را از یک کلاس تعریف کرد . این اشیا موجودیت واقعی پیدا می کنند و قابل پردازش هستند . همانطور که یک انسان خاص . از کلاس انسانها موجودیت واقعی پیدا می کند و فعالیت می کند تغذیه می کند و… در چارچوب یک زبان شی گرا به متغیر های یک نوع داده نیز اشیا میگویند . هر شی داده مخصوص به خود دارد که متغیر های عضو یا داده های عضو نامیده می شوند .
تاریخچه:
دیدگاه شی‌گرایی ( Oriented) از اواسط دهه ???? تا اواخر دهه ???? در حال مطرح شدن بود. در این دوران تلاشهای زیادی برای ایجاد روشهای تحلیل و طراحی شی‌گرا صورت پذیرفت. در نتیجة این تلاشها بود که در طول ? سال یعنی ???? تا ????، تعداد متدولوژیهای شی‌گرا از کمتر از ?? متدولوژی به بیش از ?? متدولوژی رسید. تکثر متدولوژیها و زبانهای شی‌گرایی و رقابت بین اینها به حدی بود که این دوران به عنوان “جنگ متدولوژیها” لقب گرفت. از جمله متدولوژیهای پرکاربرد آن زمان می‌توان از Booch، OOSE، OMT، Fusion، Coad-Yourdan، Shlayer-Mellor وغیره نام برد. فراوانی و اشباع متدولوژیها و روشهای شی‌گرایی و نیز نبودن یک زبان مدلسازی استاندارد، باعث مشکلات فراوانی شده بود. از یک طرف کاربران از متدولوژیهای موجود خسته شده بودند، زیرا مجبور بودند از میان روشهای مختلف شبیه به هم که تفاوت کمی در قدرت و قابلیت داشتند یکی را انتخاب کنند. بسیاری از این روشها، مفاهیم مشترک شی‌گرایی را در قالبهای مختلف بیان می‌کردند که این واگرایی و نبودن توافق میان این زبانها، کاربران تازه‌کار را از دنیای شی‌گرایی زده می‌کرد و آنها را از این حیطه دور می‌ساخت. عدم وجود یک زبان استاندارد، برای فروشندگان محصولات نرم‌افزاری نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده بود.

در این تحقیق شی گرایی را در دو زبان برنامه نویسی ( C++ و C# ) مورد بررسی قرار می دهم و شی گرایی و موارد آن را در هر یک به اختصار توضیح می دهم .

در ابتدا نگاهی می اندازیم به این خاصیت در زبان برنامه نویسی C++ و در ادامه شی گرایی را در زبان C# مورد بررسی قرار میدهیم وسپس لیست برخی ازبرنامه های شی گرا را ذکر می کنیم .

C++





 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 0 بازدید
    بازدید دیروز: 7
    کل بازدیدها: 14795 بازدید
  • درباره من
  • اشتراک در خبرنامه
  •