سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقدمه ای در مورد شی گرا (جمعه 87/4/21 ساعت 2:21 عصر)

در دنیایی واقعی . انسانها اشیا را کلاسه بندی می کنند و از این طریق بهتر پی به خصوصیات اشیا و وابستگی آنها میبرند . ذهن انسان به سمت ساختن یک ساختار درختی برای اشیا و رده بندی آنها و حفظ و نگهداری خصوصیات هر رده آموزش داده شده است برای مثال کلاس موجودات زنده به دو زیر کلاس بزرک گیاهان و جانوران تقسیم می شود . جانوران نیز خود به زیر کلاس های مهره داران و بی مهرگان تفکیک می گردند . پستانداران یکی از زیر کلاسهای کلاس مهره داران است . و انسان زیر کلاسی از پستان داران را تشکیل می ده . کلاس موجودات زنده دارای صفاتی است که این صفات در تمام آنها مشترک است . از این صفات می توان تنفس . تغذیه و رشد را نام برد . زیر کلاس جانوران علاوه بر صفات کلاس موجودات زنده صفات خاص خود را نیز دارند . از این صفات حرکت و تولید مثل را میتوان ذکر کرد . این روند برای زیر کلاسهای پایین تر می ادامه پیدا کند
اگر دید حاکم بر تحلیل و طراحی یک سیستم نرم افزاری به گونه ای باشد که سیستم را به عنوان یک کلاس ببیند که دارای توانایی انجام تعدادی فعالییت است و این فعالییت ها بر روی نوع داده ای انجام می شود . و سیستم به چند زیر سیستم تقسیم می شود و هر زیر سیستم مشابه سیستم اولیه متشکل از تعدادی فعالیت و تعدادی نوع دادهای باشد و این کار به قدر کافی ادامه پیدا کند . آنگاه تحلیل و طراحی از نوع شی گرا خواهد بود . پیاده سازی چنین طرحی نیاز به ابزار خاص خود دارد . برنامه سازی با به کار گیری این ابزار به صورت علمی و اصولی در پیاده سازی طرح مورد نظر . برنامه سازی شی گرا نامیده می شود . برای برنامه سازی شی گرا ابتدا باید با مفاهیم شی گرایی آشنایی کامل پیدا کرد . برای درک بهتر این مفهوم در مقدمه دو مفهوم کلاس و شی اختصار توضیح می دهیم.




 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 5 بازدید
    بازدید دیروز: 6
    کل بازدیدها: 14793 بازدید
  • درباره من
  • اشتراک در خبرنامه
  •